suka blog ini?(^^)

Sep 22, 2012

Botok Ikan Tenggiri (Sarawak)

Resepi makanan tengahari di rumah Tunang(^^)

Belajar bagaimana nak masak botok ikan tenggiri yang simple dan sedap... saya kongsi di sini...

Bahan-bahan:
  1. Seekor Ikan Tenggiri dipotong, (ikut suka hatilah size macam mana)
  2. Beberapa helai daun Kunyit yang dihiris halus.
  3. Beberapa helai daun mengkudu yang dihiris halus.
  4. Beberapa helai daun mengkudu lebar. (tak perlu hiris)
  5. Kelapa yang diparut.
  6. Serbuk Garam
  7. Serbuk Kunyit
  8. Serbuk Kari
  9. Beberapa helaian lebar daun pisang.
Okay, mula-mula sekali kita kita potong ikan tu, setelah dibersihkan, kita gaulkan ikan berserta serbuk kunyit dan garam. Gaulkan sehingga sama rata.

Kemudian kita buat pula bahan-bahan campurannya, gaulkan di bekas lain (Asing-asing dari ikan tadi) hirisan daun mengkudu, hirisan daun kunyit, kelapa yang diparut, garam dan serbuk kari. Gaulkan sehingga sama rata. Sekarang kita ada dua campuran kan?

Kemudian ambil Sehelai daun pisang yang lebar dan panjang, letakkan 2 atau 3 helai daun mengkudu lebar di atas daun pisang tadi. Ambil Ikan yang telah digaul sama rata tadi, letakkan beberapa potong ikan (2 atau 3 potong setiap helai daun cukuplah), lepas tu letakkan pula bahan-bahan campuran daun, kelapa dan kari tadi di atas ikan tadi (ratakan bahan-bahan itu di atas potongan ikan tadi). Kemudian bungkus ikan tu denagn menggunakan daun pisang tadi. Untuk elakkan daun pisang itu terbuka, ambil batang kayu kecil/lidi untuk klipkan daun tu. (Eh, betulkah ayat yang aku pakai ni?).

Sebelum itu, jangan lupa panaskan bekas pengukus ikan tu tau, barulah kita kukuskan ikan yang telah dibungkus tadi dalam periuk pengukus. Tunggu sehingga masak, biasanya ikan ni tak lama masak, sekejap sahaja... Bila dah siap, tengoklah hasilnya...

Sorry saya tak sempat ambik gambar tadi, ingat makan je...hehe... InsyaAllah saya akan cuba resepi ni...
Sebenarnya saya memang suka memasak kalau bab benda baru ni...hehe(^^)

Lebih kurang macam ini tapi bukan tau, (grab dari blog ni http://www.tiffinbiru.com/2011/11/botok-botok-makanan-orang-johor.html)


No comments:

Post a Comment