suka blog ini?(^^)

Jan 3, 2011

SENARAI KOLEKSI NOVEL 2010: BHG 1

Banyak kenangan terindah 2010 ni, antaranya adalah saat aku membaca novel..hehe. Oleh kerana ada masa terluang, aku boleh mengulas novel-novel yang aku baca pada tahun 2010 ini walaupun novel tu dah lama kuar tapi aku baru baca tahun ini... baru ada kesempatan nak baca, dulu asyik baca buku akademik...hehe.

Judul: Tiada sepertimu
Penulis: Anita Aruszi
Penerbit: Kaki Novel
Harga: RM 27 (Sabah & Srwk)

Keifli Benjamin dan Zara Melissa… kedua-duanya punya agenda tersendiri ketika diijabkabulkan. Keifli ingin melarikan diri dari kehidupan lampaunya yang ‘kotor’ manakala Zara pula ingin menyelamatkan mamanya. Akhirnya mereka hidup sebagai teman serumah, yang tidak berhutang apa-apa di antara satu sama lain.

Keifli seorang lelaki yang punya rahsia tersendiri dan juga merupakan seorang lelaki yang setia pada teman wanitanya, tetap menunggu walaupun teman wanita dia tu curang dan beralih arah..hmm, benci dengan Intan yang curang tu tau. Tapi itu sebelum Keifli bertemu Zara, Keifli dan zara sebenarnya pernah bertemu dua tahun yang lalu selepas insiden ngeri yang berlaku kepada Zara, rupanya Keifli juga ada pada waktu itu. Pertemuan yang singkat dan berdarah tetapi tidak disangka selepas dua tahun berlalu, mereka dpertemukan kembali, pada mulanya Keifli tidak mengenali siapa Zara sehinggalah Zara terserempak Keifli dan Ruby iaitu Ibu Zara bersama. Pada waktu itulah Keifli mengingati siapa Zara tapi malangnya Zara tak tahu siapa Keifli. Apa yang anehnya, Keifli dan Zara sudah banyak kali terserempak sebelum Keifli tahu siapa Zara. Mereka selalu bertekak tapi pada masa yang sama saling merindui... dan cerita ini sampai pada klimaks apabila mereka dipaksa kahwin..hehe. Cerita yang sangat menarik bagi saya dan saya suka watak Keifli..hehe. 4.5/5 saya bagi...(^^) Sekarang saya ingin membaca lagi Novel-novel karya Anita Aruszi/mazni Anita. Dalam otak saya, saya dah set nak kumpul semua novel hasil tulisannya. Hmm.. Saya ni agak susah nak kumpul Novel dari Penulis yang sama kecuali RAmlee Awg Mursyid, Sekarang saya dah ada satu penulis yang saya suka karyanya selepas RAM. Terima kasih kerna menghasilkan karya seperti yang saya mahu. Tahniah kepada penulis.

Judul: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan aka Nurfa
Penerbit: Fajar Pakeer

Pada mulanya saya baca karya e novel penulis ni bertajuk Hikayat Cinta, masa tu baru saya tahu yang dia dah ada buku terbaru iairu Prince Charming, So, saya pun mulalah baca enovel PC dulu, nampak agak menarik dan bersahaja, seperti dalam kisah Korea atau Jepun. PC agak berlainan sedikit bagi saya. Saya sebenarnya tidak berapa suka cerita pasal budak sekolah ni tapi saya memang minat tgk korea atau jepun..he. Jadi, saya pun pilih novel ni. heronya yang bersahaja, banyak kelemahan dan kelebihan. Ramai orang menyangka yang Prince Charming ni seorang yang perfect tapi tidak bagi Nurul, watak heroin dalam cerita ni juga seorang pengurus pasukan bola sepak. Kisah ni bermula apabila Nurul diselamatkan oleh seorang pemain bola sepak tapi pada waktu itu dia tidak perasan siapa orang yang telah menyelamatkannya dari dilanggar kereta. Bermula detik itulah dia bertekad menjadi pengurus pasukan dan mencari Prince Charming nya, siapa sangka Prince itu sangat berlawanan sifat dengan perkataan 'perfect'. Dia tidaklah sekacak yang lain, pemalas dan asyik tidur, juga seorang pemarah dan tidak peramah. Siapakah lelaki itu? Anda kenalah baca sendiri..hehe. saya bagi 4/5 bagi cerita ni. Sekarang saya tengah membaca Enovel Hikayat Cinta juga karya RATU BULAN. Sangat best, setiap bulan saya menunggunya! Saya juga akan mengumpul karya RATU BULAN....tapi malangnya lambat sangat karya beliau keluar.Hmmm...



Judul: Kau Milikku
Penulis: Aisha Hamza
Penerbit: Kaki Novel
Saya beli novel ni sebab baca sinopsis dia sahaja, saya ingin cuba manatau lah kan best lalu saya order buku ni dari Kaki Novel sendiri. Buku ni agak tebal tapi sayangnya setebal-tebal buku ini, rupanya penceritaan zaman sekolah adalah lagi panjang berbanding setelah bekerja. Itu yang paling saya kecewa sangat, bukannya apa tapi awal-awal buku ni sudah boring, mugkin saya tidak sesuai baca buku yang asyik bergaduh je, dah tu banyak sangat yang saya tak puas hati.. Minta maaf sebab saya selaku pembaca mendapati novel ni kurang menyengat. Kisah ini pasal Dizyan dan Faizal. Saya tak kisah kalau Dizyan ni gemuk ke kurus ke tapi dah memang cerita ni tak best. Kadang-kadang saya dapat tangkap ada satu babak yang hampir menyerupai babak dalam Andai itu takdirnya karya Siti rosmizah. Kadang-kadang terover pula jalan penceritaannya. Tak menepati citarasa saya, saya agak kecewa dengan novel ni, tapi ini cuma saya lah, mungkin orang lain dapat rasa novel ni best mana tau kan? Tapi serius saya menyesal beli buku mahal dan tebal ni. saya cuma dapat bagi 2.5/5.


Judul: Andai itu takdirnya
Penulis: Siti Rosmizah
Penerbit: Buku Prima
Saya tak beli buku ni tapi dapat dari kakak saya, pada mulanya saya tak nak baca novel ni, biasalah sebab saya tak berapa kenal siti rosmizah ni dan tak pornah pun baca karya dia. Okay, straight to the point, cerita ni sangat sedih, setiap helainan yang saya baca, saya mesti menangis, bukan nangis biasa-biasa tapi sampai teresak-esak pulak tu.. parah betul, kesian dengan heroin dan benci dengan hero, tapi saya tetap suka bila mereka bersama. jujur saya katakan, cukuplah sekali ini saya baca novel parah macam ni, tak tahan beb! Tapi walau apapun, saya bagi 4/5 dari novel ni.

Judul: Lafazkan Kalimah Cintamu
Penulis: Siti rosmizah
Penerbit: SR                                     

Selepas saya baca Andai itu takdirnya, saya ingin lagi pula membaca karya penulis ni. Cakap tak nak nangis-nangis lagi, hehe, tapi setelah baca sinopsis dia, macam best pula lalu saya pun belilah dengan potongan 25% dari POpular..nasib baik ada kad Popular kalau tak, sampai bila pun saya tak beli novel..hehe. Pada malam itu juga saya mula baca novel ni, pada awal cerita memang best, sedih sangat, kesian watak heroin time kecik-kecik tapi bila dah besar?  Aduh, tidak, saya tak suka watak heroin dia, poyo, walaupun dia wat begitu ada reason sebab ayah dia sangat benci kat dia tapi apa boleh buat memang itulah dia heroin. Tapi apa ynag menarik, kadang-kadang saya terketawa pula baca novel ni, ada bab yang lucu, bila dah sampai bab boring saya pun berhenti daripada baca novel ni, serius, mmg ada yg boring, hampir seminggu saya tak baca buku ni, bila bosan saya baca balik buku ni, saya baca baca dan terus baca, nasib baik ada bab yang tak boring, sampailah ke penghabisan  cerita, saya memang menangis dan tergelak baca cerita ni tapi jujurnya saya tak berapa suka genre sebegini... saya cuma dpat bagi 3/5 sahaja. Say bye bye to my money, wasted!


Judul: Gelak tergolek
Penulis: Wan Azlan
Penerbit: Kaki novel

Pada mulanya, saya beli novel ini untuk mengurangkan tekanan bekerja, saya nak yang lawak pula, sesekali ada genre sebegini tidak juga dunia buku bosan kan? Tapi saya tak naklah ada bercampur tangisan dan lawak, tak berapa sesuai. Cerita ni tentang Rahman sahaja, memang dari awal sampai akhir kisah Rahman dan isterinya, macam mana dia tackle Maimun, kahwin sehinggalah dapat anak. Hmm, cerita ni agak sempoi, lawak giler lh, memang saya dah tak tension lagi..huh. Tapi memang berbaloi baca novel ni... berbaloi-baloi. Tetap ada pengajaran dalam cerita ni, saya bagi 4/5.


No comments:

Post a Comment