suka blog ini?(^^)

Jan 23, 2011

SALADIN: The Animated series…(Animasi sejarah terhebat di TV1)



Pernah dengar tak anime yang sekarang ini disiarkan di TV1 setiap hari Sabtu, pukul 7.30 malam? Siaran Ulangan pula pada hari Ahad, pukul 9.30 malam. Kalau orang yang tak tengok Tv1 confirm tak dapat tengok siri Kartun yang hebat ini, rugi korang. Kisah ini adalah kisah pengembaraan Salahudin dan kawan-kawannya untuk menegakkan keadilan pada zaman remajanya. Kali pertama tengok cerita ini saya telah terpikat sekaligus menyebabkan saya berhadapan dengan tv 1 setiap kali kartun itu disiarkan. Kisah Salahudin, Tariq, Duncan dan Anisa… Sangat best umpama kita tengok cerita kartun jepun pula. Well, memang tidak dinafikan saya sangat meminati anime sehingga saya terlalu addict sekali. Sangat teruja melihat Siri Animasi Salahudin ini, ia kisah perjuangan islam, Sapa yang tak kenal Pejuang Islam Salahudin? Memang sejarah tidak dapat menafikannya.
Animasi ini membuatkan saya jatuh cinta dengan Salahudin,he. Sepanjang menonton animasi ini, saya sentiasa jatuh cinta dengan perwatakan Salahudin, cerita ini tidak bosan, malah banyak diselitkan babak komedi. Salahudin sentiasa melindungi kawan-kawannya walau apa cara sekalipun, menentang kejahilan dan kejahatan manusia. Ia menceritakan zaman remajanya yang penuh dengan pengembaraan, di mana satu hari nanti dia akan menjadi pejuang islam.
Belajarlah sejarah kerana dari sejarahlah kita dapat belajar mana baik dan buruk, dari sejarahlah kita dapat menilai siapa kita sebenarnya, jati diri kita yang sebenarnya. Untuk sesiapa yang belum mengikuti siri kartun yang hebat ini, tontonlah dan reviewlah dengan sendiri. Saya menarik kepada semua orang, kartun tidak semestinya untuk kanak-kanak tetapi ia bersesuaian juga dengan kehendak orang dewasa dan remaja. Banyak diselitkan nilai-nilai murni yang kita tidak nampak, yang boleh menaikkan semangat kita supaya tidak berputus asa, fikir yang positif, ambil yang baik, buang yang jahat. Oleh itu, Siri kartun Salahudin ini amat sesuai ditonton oleh semua lapisan masyarakat.
Watak Utama:
Salahudin: Seorang pemuda yang bukan sahaja memiliki semangat juang yang tinggi tapi juga tampan, suka membantu kawan-kawannya, bijak, kadang-kadang kelakar, amat pandai bermain pedang dan seni mempertahankan diri.
Tariq: Teman rapat Salahudin semenjak kecil, seorang yang kelakar, gila-gila tapi juga pandai, sentiasa membantu Salahudin dan pandai bermain panah (Mempunyai busur dan anak panah dan sentiasa membawanya ketika pertarungan)
Duncan: Seorang lelaki yang kristian tapi juga pernah dibantu oleh Salahudin ketika mereka hampir menjadi hamba. Seorang kelakar dan juga berperangai seperti tariq, pandai seni mempertahankan diri, dan sekarang sentisan bersama dengan Salahudin dan Tariq ketika pengembaraan. 
Salahudin, Tariq dan Duncan menjadi sahabat baik tidak kira susah dan senang, dan watak ANisa kadang-kadang diselitkan dalam cerita ini. Gabungan keempat mereka sangat seronok untuk ditonton..(^^)
P/S: Tergelak sendiri ketika menonton kartun ini..(^^), ***** untuk animasi ini.

No comments:

Post a Comment